Thursday, January 28, 2010

PERJUANGAN SEORANG PENDIDIK...DULU DAN SKARANG...

Alhamdulillah....
dapat gak luangkan masa untuk kongsi pglmn...
sedar xsedar da staun jd pendidik...
alhmdulillah segala cabaran dpt ditempuhi...cuma pada saat terlalu sibuk dan tertekan, pelbagai perasaan yang muncul dalam diri...
sbagai pndidik, aku mula sedar betapa sukar melaksanakan tugas...zaman skarang tidak sama dgn zaman ms aku blajar dulu...kalau dlu, guru adalah ibarat ibu dan ayah kita...tapi sekarang ni guru seperti tidak ada kuasa...mksud kuasa di sini adalah untuk menegur apa yg salah...
alangkah baiknya kalau zaman ini spt zaman dahulu...sudah pasti anak2 zaman skarang mnjadi spt kita...insyaallah berjaya....
masa aku blajar dlu, aku pernah kena ketuk kpala dgn buku teks yg tebal...hanya krana mngntuk dlm kelas...buku zaman dlu xsama ngan skang yg nipis jer....
tapi skg ni usahkan ketuk kpala,marah pn da xboleh...murid2 da jd raja....kena layan dgn elok...klu dlu gantung skolah smpai smggu klu ponteng...skg gntung sehari jer...makin lemak la budak2....
zaman dahulu,guru di hormati...zaman sekarang budak2 letak kaki atas meja depan cikgu...atur kerusi dan tido ms ckgu ngaja..bila mrh cket,keta ckgu kena calar...silap2 aribulan nyawa ckgu pun melayang.....
parent lak cepat melatah...pantang dengar anak kena marah, terus nak saman cikgu..kalau aku dlu,parent aku pon pantang gak dengar aku kena marah ngan ckgu...silap2 aribulan aku kena rotan lagi ngn mak bapak sbb buat ckgu marah...baik xyah bgtau kena marah ngn ckgu...tmbah sakit....
tapi itulah hikmahnya punya ibubapa yg mnghormati guru...kelak anak sendiri akan berjaya...amin....
jadi guru bknnya senang...urusan pntadbiran lagi,pngurusan kelas lg,urusan kokurikulum lg,x termasuk urusan rumahtangga lagi.....boleh dikatakan guru adalah serba boleh....
klu zaman dulu,guru disanjung....smpai mati jasa dikenang....
tapi skrg....ntah igt ntah tidak bila jmpa guru....brsentuh bahu pn da xigt nk tegur.....
bukanlah guru minta disanjung...tapi hanya guru yg tahu apa itu guru...........
berdasarkan pglmn aku...guru mstilah seorang yg cekap, berwibawa,dan yg paling penting punya hati yg cekal seteguh karang...
'ya allah...ampunilah dosa kami, ibu bapa kami, guru-guru kami....amin....'
~semoga tuhan permudahkan segala urusan dan berikan kesihatan yang baik~

No comments:

Post a Comment